Reuters Hard at Work “Sabotaging Information” for the Pentagon

Ed.’s note: Understand Reuters is a branch of the Pentagon and now faces legal action.

Source: Russia Insider

Russia Catches Reuters in Cahoots With Pentagon to Peddle Venezuela Disinfo – Launches Criminal Proceedings

It is no secret that Reuters acts as an infowar arm of the Pentagon. This was demonstrated time and again in their disgraceful lying about the Ukraine conflict in 2014-15, the 2008 war with Georgia, and much else. Russia caught them red-handed this time, and is putting them in legal jeopardy.

April 26, 2019 | by John Helmer

The Reuters news agency has published a retraction of an “exclusive” report on operations between the Venezuelan and Russian state oil companies, PDVSA and Rosneft, after disavowing the US-supplied source. Reuters has also acted after Rosneft applied for a criminal investigation of the media company’s operations in Russia by Moscow prosecutors.

The acknowledgment of misreporting has exposed evidence that Reuters’ reporters and bureaux in Caracas, Venezuela, Mexico City, Houston, London and Washington are routinely relaying disinformation supplied by US Government agents in their attempt to damage Venezuelan, Russian, Indian and Chinese operations in the international oil market.

According to a publication by Reuters issued on Tuesday, April 23 –  but made to appear to have been published on April 18 – the news agency has admitted it “could not determine” its earlier allegation that a “scheme uncovered by Reuters” was true. The new Reuters claim also disavows the charge that Rosneft was acting illegally with Petróleos de Venezuela, S.A. (PDVSA) to bust US sanctions imposed on the Venezuelan company  in January;  and on Evrofinance Mosnarbank, a state bank, sanctioned on March 11.

Now, Reuters says, “experts see no violation of sanctions.”  The “scheme uncovered by Reuters” reported on April 18 has been reprinted this week as a “new approach described to Reuters.”

The unprecedented retreat by Reuters followed a Rosneft press statement issued  on April 19. The company called the Reuters report an “outright lie…purposeful misinformation, legalization of rumours…invent[ed] information fabricated for the purpose of causing damage to the Russian economy, Russian companies, and the Russian state.” Welcoming the correction in MoscowRosneft calls it “an unprecedented admission that we were right in our evaluation of Reuters’ article.”

International journalist sources express concern that the reputation and ability of Reuters to report internationally has been damaged by what they call the “Americanization” of the news agency. This is a reference to the editor in chief of Reuters, Stephen Adler, who is based in New York.

Reuters’ spokesmen in New York and in London have yet to clarify the sources of the now repudiated allegation. So far, they also refuse to correct an earlier Reuters “exclusive” with allegations against PDVSA and Rosneft, whose sources were also from Washington, and whose veracity was challenged at the time as propaganda for the US sanctions war against Venezuela and Russia.

Please go to Russia Insider to read the entire article.

________

Related:

Reuters: The Rise of Misinformation (“Informational Sabotage”)

8772 Total Views 2 Views Today
Please follow and like us:
0

Related Post